Scarpa ble grunnlagt i Italia i 1938. De innså tidlig behovet for smarte klatresko og fikk raskt et godt omdømme for sine produkter av høy kvalitet. Fra å ha vært et lite selskap i fjellet i nord-Italia har Scarpa vokst til et verdenskjent friluftsselskap. Scarpa har vært trofast mot den alpine sektoren, men i løpet av årene har det også kommet andre spesialiserte regioner.
Om Scarpa
Italia er kjent for stilige sko av høy kvalitet, og italienske Scarpa er intet unntak. Scarpa er et familieforetak som har spesialisert seg på fjellklatring og klatresko, men har utvidet sortimentet til også å omfatte tur- og turstøvler av høy kvalitet, løpesko og fritidssko. Scarpa imponerer med høy teknisk kunnskap og en godt gjennomtenkt design ned til minste detalj. Den lave snøringen på mange modeller, som er kjent fra klatresko, gjør ikke bare Scarpas Sko og støvler enkle å knyte på en god måte – det er også blitt en signatur for Scarpa som merke.
Hvordan kontrollerer Scarpa produksjonsforholdene?
Mange av Scarpas produkter er Bluesign-sertifisert. Den strenge bærekraftsstandarden står for et "rent" produkt. Hele produksjonslinjen tas hensyn til og utføres så miljøvennlig og ressurseffektivt som mulig – fra råvarer til innfarging, belegg og avløpsvann samt arbeidsforhold.
Scarpa & Sustainability
Scarpas mål er å gjøre hele produktets livssyklus bærekraftig – fra råvarene til resirkulering av produktet. Scarpas vei til bærekraftig innovasjon er konkret, har målbare mål og følger verdens mest krevende vurderingsstandarder. Scarpa vil ikke bare at selve produksjonen skal være bærekraftig, de vil også forhindre at produktene slites ut for tidlig. Med lang levetid på produktene reduseres forbruk og avfallsproduksjon. Scarpa anvender innovative teknologier og prosesser til fordel for naturen, biologisk nedbrytbare eller plantebaserte materialer, miljøvennlig vannbasert lim og resirkulert papiremballasje.
Les mer...