Mennesker, dyr, natur & miljø
Miljø & bærekraftMilepæler langs veien
I dag er Naturkompaniet et selskap og merke som preges av entreprenørskap, kvalitet, bærekraftighet og en brennende interesse for friluftsliv. Grunnlaget for selskapet ble lagt allerede på 1930-tallet. Vi har gjennom årene vært en viktig del av å bygge opp det svenske friluftslivet.
1931 - Naturkompaniets utspring; selskapet Scoutvaror AB grunnlegges av den svenske speiderbevegelsen.
1951 - Navnet forandres til Friluftsmagasinet Scoutvaror AB. Å selge klær og utstyr til speidere er fortsatt viktig, men også andre friluftsfolk søker seg hit.
1991 - Naturkompaniet, vårt nåværende navn, etableres. Skandinavias største friluftsbutikk åpnes på Hantverkargatan i Stockholm.
1994 - Miljøspørsmålene reises tidlig innad i Naturkompaniet. På 90-tallet selger vi alt fra økologisk kaffe til fleecegensere av resirkulert PET. I 1994 introduseres den første kolleksjonen med plagg i økologisk bomull.
1999 - I løpet av 90-tallet åpnes flere av Naturkompaniets butikker rundt om i Sverige. I 1999 begynner Naturkompaniet også med netthandel.
2000 - Vår oppfordring introduseres: «Gjør hverdagen til et eventyr». Friluftsbolaget AB kjøper Naturkompaniet.
2001 - Fenix Outdoor erverver hele butikk-kjeden til Friluftsbolaget AB. (Fenix Outdoor ble grunnlagt i 1960 av Fjällrävens grunnlegger Åke Nordin hvis familie fortsatt er hovedeiere og driver selskapet). Naturkompaniets varemerke oppgraderes.
2005 - Vi har vår første «jamboree» hvor vi samler hele personale for å campe og å konferere ute i naturen. Siden den gang har vi gjennomført sammenkomsten annethvert år, nå under navnet Fenix Friluftsdager.
2006 - Naturkompaniet får et positivt driftsresultat etter flere års tap. Dette blir starten på en lang periode med bærekraftig vekst.
2008 - Vårt eget miljømerke Et grønnere valg lanseres, basert på et internt utviklet system med ulike kriterier for bærekraft på produktnivå.
2011 - Naturkompaniets produktkatalog endrer retning og blir et redaksjonelt og inspirerende magasin: 365. Kundeklubben 365 introduseres samtidig.
Fenix Outdoor kjøper den finske friluftskjeden Partioaitta (som på finsk betyr speiderboden). Partioaitta omorganiserer seg ut ifra Natukompaniets konsept og blir et søsterselskap.
2012- Naturkompaniet introduserer et personalsutviklingsprogram, med kurs for nyansatte samt salgstrening og coaching i butikkene.
2013 -Naturkompaniet begynner med Naturbonusen, hvor vi hvert år donerer én prosent av hva medlemmene har handlet for, til ulike frilufts-, natur- og miljøprosjekter.
2014 – 2015 - Fenix Outdoor erverver tyske Globetrotter og butikk-konsernet Frilufts Retail Europe grunnlegges. Henrik Hoffman har fra 2006 vært direktør for Naturkompaniet og blir nå konsernsjef for Frilufts Retail Europe.
2017 - Naturkompaniet etablerer sin første antikampanje knyttet til Black Friday, og introduserer med stor suksess Green Friday. Frilufts Retail Europe vokser ytterligere gjennom ervervelsen av den danske butikk-kjeden Friluftsland.
2018 - Naturkompaniet starter med utleie av telt som en del av vårt arbeid knyttet til bærekraft. 365 vinner den svenske Publishingsprisen i kategorien ‘beste kundemagasin’ og har på slutten av året over 160 000 lesere.
2019 - Naturkompaniet mottar pris for arbeidet knyttet til bærekraft, og kåres til Sveriges mest bærekraftige kles- og skovaremerke (Sustainable Brand Index) og Sverige mest bærekraftige butikk-kjede (Retail Awards).
2020 - Naturkompaniet 365 er nå Sveriges største friluftsmagasin med over 267 000 lesere. Utleietilbudet blir desto bredere og inneholder nå også ryggsekker, bæremeiser og pulker.
2021 - Vi lanserer et nytt forretningsområdet: Naturkompaniets Reiser, med et utvalg av unike naturreiser rundt i Sverige og i nabolandene. Naturkompaniet ekspanderer sin virksomhet til Norge og Europa.
Veien mot våre mål
Slik jobber vi – nå & fremover